A kisvasút története
Kisvasút építés a teherszállításhoz
A személyszállítás szolgálatában
1962-ben megjelentek az első C50-es mozdonyok, melyekből összesen négy darab érkezett. Dízelesítés következtében leáldozott a gőzmozdonyok korszaka a vasúton, de a Triglav megmarat a külön menetek részére. Sajnos 1973-ban eljött az ő ideje is, leselejtezték, de nem vágták szét, hanem a nagycenki kisvasútra került ahol kiállították a helyi skanzenben. 2007-ben egy járműcsere útján ahol a Kismaroson kiállított csingervölgyi mozdonyért cserében a Triglavot visszahozták a vasúthoz és kiállították az állomásépület mellett ahol ma is megtalálható. Ugyanebben az évben elkezdődött a személyforgalom fejlesztése is az úgynevezett "dunakeszi kocsik" beszerzésével. A kocsikból mindössze tíz darab készült a MÁV Dunakeszi járműjavítójában.
A hetvenes évek közepére a vasút által érintet erdőségek jó részét kitermelték tehát nem volt anyag, amit elszállítsanak, ezért csökkent a tehervonatok száma. Ez idő alatt már érezhető volt az 1968-as közlekedési koncepció. A turistaforgalom és a munkába járók miatt nem lett volna jó döntés a vasút megszüntetése, ezért elkezdték keresni a megfelelő megoldást, hogy megmentsék a vonalat. Sok gondolkodás után arra a döntésre jutottak, hogy a vasutat a Budapestihez hasonlóan úttörővasúttá kell átalakítani. Végül 1975 őszén több ezer önkéntes dolgozott az átalakításon. Az addigi zöld mozdonyokat és zöld-fehér színű kocsikat leváltották a piros színű mozdonyok és a piros-fehér kocsik. Ez idő alatt Nógrádverőcét és Kismarost közigazgatásilag összevonták, így tehát a vasút végállomásának nevét is meg kellett változtatni. Az átszervezés során több állomást és megállót átneveztek az úttörőnézet miatt.
A nagy átépítés
Az új évezred története
Körülbelül 40 év után 2003-ban ismét felhangzott egy gőzmozdony füttye. A mozdonyt a romániai Szászvárosból vásárolta a vasút, s felújítása után 2003-ban állt forgalomban. Ez a gőzmozdony a többi ma is közlekedő gőzmozdonyhoz hasonlóan ez is csak nosztalgia célra szolgál. A mozdony ellátására Kismaroson és Paphegyen is létesítettek egy vízdarut, de napjainkban csak a Paphegyit használják. Persze mint minden mozdonynak, ennek is van pályaszáma és kivételesen neve is. A mozdony a 490 2004-es pályaszámot és a Morgó nevet kapta.A gőzmozdonnyal együtt átadásra került egy új személykocsi, amely egy volt teherkocsi (Jah) alvázára épült. Ez a kocsi nyitottnak vagy nyári kocsinak készült és pont ezért kapta a Ny06-413-as számot. A következő években további három kocsi készült, de ezek már zártak voltak. Ebből egy darab erdészeti oktatásokhoz készült, a belső elrendezése hasonlít egy kis tantereméhez, ez a Gördülő tanösvény.
A kisvasút következő történeti szakasza napjainkban játszódik. Először is 2007-ben a Királyréti végállomástól körülbelül 100 méterre megnyitották a Királyréti Hajtánypályát mely várja a kedves utasokat, kirándulókat. A pálya egy 750 méter hosszú ovális körpálya, amely egy újfajta hajtánnyal próbálható ki. A szerkezet azért érdekes és különleges, mert ez nem olyan, mint a hagyományos, hanem egy 4 személyes sínbicikli. A járművet két ember tudja hajtani, míg két ember utazhat végig a körülbelül egy 5 perces utat.
A villamosenergia hasznosítása
2012 telén kezdték el és 2013 májusban indult el első útjára az új fejlesztésű villanyvonat, Vili. A jármű a zöld energia új hírnöke ként kezdte meg pályafutását, ugyanis színtiszta elektromos árammal üzemel. Az ülések alatt 12 darab akkumulátor található, amelyek hálózatról tölthetőek. Emellett kis százalékban rásegíthetnek a töltésre a jármű tetején lévő napelemek, illetve a villanyfékezésből termelt energia. A szerelvény 30 fő befogadására alkalmas, de csak jó idő esetén. Ez nem a napelemekre, hanem a jármű nyitottságára fogható, mivel nyári kivitelben készült és oldalról csak a biztonsági korlátok alkotják a védelmet